ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

تجربه وکالتی ارزنده استاد بهمن کشاورز در زمینه تشخیص علمی جعل در مندرجات چک

در . ارسال به تجربیات یک وکیل



در سالهای اولیه وکالت برای ملاقات متهمی زندانی به زندان قزل‏ حصار رفتم. متهم مردی بود میان سال و محترم و صاحب یک فروشگاه موتورسیکلت که به اتهام جعل، استفاده از سند مجعول، افترا و شروع به کلاهبرداری با قرار بازداشت زندانی شده بود. خلاصه اظهارات اولیه او از این قرار بود:

"چندی قبل شخصی با معرفی یکی از آشنایان به فروشگاه مراجعه نمود. دست راست او گچ گرفته شده و وبال گردنش بود. موتورسیکلتی با قیمت یکصد هزار ریال انتخاب کرد و قرار شد وجه آن را به وسیله چک پرداخت کند. دسته چک خود را ارائه نمود و اظهار داشت شما بنویسید تا امضاء کنم. با توجه به وضعیت دست راستش چک را نوشتم به مبلغ یکصد هزار ریال معادل ده هزار تومان و او با همان دست و با زحمت امضاء کرد. چک از بانک برگشت خورد و با طرح شکایت، صادرکننده نهایتاً جلب شد. در تحقیقات صحّت امضای خود را تأئید نمود ولی اظهار داشت مبلغ چک ده هزار ریال معادل یک هزار تومان بوده است و بعد از مدتی بنده به اتهام جعل چک زندانی شدم".

چون او را آدم صادقی یافتم. وکالتش را قبول کردم. محتویات پرونده و گزارش مرکز کشف علمی جرایم حاکی از آن بود که در متن چک ابتدا به خط صاحب حساب نوشته شده بوده مبلغ ده هزار ریال معادل یک هزار تومان لکن با مواد شیمیایی پاک و به خط ِصاحب فروشگاه موتور سیکلت نوشته شده مبلغ یکصد هزار ریال معادل ده هزار تومان. همه چیز علیه متهم بود جز صداقت در گفتارش که مرا به تلاش خستگی ‏ناپذیر تشویق می‏کرد. چندین بار به مرکز کشف علمی جرائم مراجعه نموده و با دستگاه‏‏های مختلف چک را مورد بررسی قرار دادیم. نهایتاً دستگاهی بود که خطوط نوشته را از ابعاد مختلف درشت و ضخیم می‏نمود مثلاً اگر با خودکار روی کاغذ علامت + رسم می‏شد به خوبی مشخص می‏شد که همچون دو طناب ضخیم خط عمودی از روی خط افقی عبور کرده است.

در چک مورد بحث امتداد خط امضای دارنده حساب با متن چک تلاقی پیدا کرده بود و دستگاه نشان می‏داد که خط امضاء از روی خط متن چک که به خطِ صاحب فروشگاه موتور سیکلت بود عبور نموده است و این مفهوم را داشت که بعد از نوشتن متن چک ، توسط صاحب حساب امضاء شده است و امضا کننده چک پیش از مراجعه به فروشگاهِ موتور سیکلت، رقم ده هزار ریال را شخصاً نوشته و با مواد شیمیائی محو کرده بود تا بتواند این بلا را بر سر فروشندۀ موتور سیکلت بیاورد. متهم از زندان آزاد و خریدارِ موتور سیکلت، روانه زندان شد.

به نقل از کانال بهمن کشاورز
⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط