تشریح قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان از زبان یک حقوقدان
سایت حقوقی دادآور
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تمامی افراد بشر به عنوان مصرفکننده،
دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضهکنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند،
امروزه در بسیاری از کشورها، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد
و خداوند هم در قرآن کریم، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر میکند و سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده است.
"سيدعلي شاهصاحبي"حقوقدان و وكيل دادگستري طی گفتگو با باشگاه خبرنگاران به بررسي حقوق مصرفکننده پرداخته، که متن آن به شرح زير است.
دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضهکنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند،
امروزه در بسیاری از کشورها، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد
و خداوند هم در قرآن کریم، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر میکند و سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده است.
"سيدعلي شاهصاحبي"حقوقدان و وكيل دادگستري طی گفتگو با باشگاه خبرنگاران به بررسي حقوق مصرفکننده پرداخته، که متن آن به شرح زير است.
** باشگاه خبرنگاران: قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان نسبت به سایر قوانين مشابه چه محاسنی دارد ؟
**
شاهصاحبی: از جمله محاسن این قانون پيش بيني انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف
كنندگان جهت ساماندهي مشاركت مردمي در اجرای سياستها و برنامه هاي حمايت از حقوق
مصرف كنندگان، پيش بيني تخلفاتي از جمله عدم ارائه ضمانت نامه، عدم ارائه
خدمات پس از فروش، داشتن نمايندگي رسمي و تباني و تحميل شرايط از سوي
عرضه كنندگان كالا و خدمات كه این موارد در ساير قوانين پيش بيني نشده است،
پيش بيني جريمه جبران خسارت وارد كننده به مصرف كننده ناشي از مصرف كالاهاي معيوب و
تخلفات مندرج در اين قانون كه در ساير قوانين لحاظ نشده و جمع آوري كالاهاي عرضه شده به منظور تعمير و اصلاح و رفع عيب
كالاهاي فروخته شده يا خدمات عرضه شده .
شاهصاحبی: از جمله محاسن این قانون پيش بيني انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف
كنندگان جهت ساماندهي مشاركت مردمي در اجرای سياستها و برنامه هاي حمايت از حقوق
مصرف كنندگان، پيش بيني تخلفاتي از جمله عدم ارائه ضمانت نامه، عدم ارائه
خدمات پس از فروش، داشتن نمايندگي رسمي و تباني و تحميل شرايط از سوي
عرضه كنندگان كالا و خدمات كه این موارد در ساير قوانين پيش بيني نشده است،
پيش بيني جريمه جبران خسارت وارد كننده به مصرف كننده ناشي از مصرف كالاهاي معيوب و
تخلفات مندرج در اين قانون كه در ساير قوانين لحاظ نشده و جمع آوري كالاهاي عرضه شده به منظور تعمير و اصلاح و رفع عيب
كالاهاي فروخته شده يا خدمات عرضه شده .
** باشگاه
خبرنگاران: هدف از پیش بینی این انجمن هاي
حمايت از حقوق مصرف كنندگان چیست ؟
خبرنگاران: هدف از پیش بینی این انجمن هاي
حمايت از حقوق مصرف كنندگان چیست ؟
**
شاهصاحبی:هدف از پیش بینی و تاسیس این انجمنها تدوين خط مشيهاي مربوط به
حمايت از مصرفكننده، تهيه پيشنويس قوانين و مقررات ذيربط، تحقيق پيرامون كالاهاي
مصرفي ناسالم، نظارت برتشكلهاي دولتي و خصوصي مربوط به مصرفكنندگان، ارائه رهنمود
به مصرفكنندگان در مورد كالاها و خدمات و آموزش آنها و بطور کلی ساماندهي مشاركت
مردمي در اجرای سياستها و برنامههاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان است.
شاهصاحبی:هدف از پیش بینی و تاسیس این انجمنها تدوين خط مشيهاي مربوط به
حمايت از مصرفكننده، تهيه پيشنويس قوانين و مقررات ذيربط، تحقيق پيرامون كالاهاي
مصرفي ناسالم، نظارت برتشكلهاي دولتي و خصوصي مربوط به مصرفكنندگان، ارائه رهنمود
به مصرفكنندگان در مورد كالاها و خدمات و آموزش آنها و بطور کلی ساماندهي مشاركت
مردمي در اجرای سياستها و برنامههاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان است.
** باشگاه
خبرنگاران: بر اساس قانون حمايت از حقوق
مصرف كنندگان، چگونه به تخلفات صنفي افراد رسیدگی میشود ؟
خبرنگاران: بر اساس قانون حمايت از حقوق
مصرف كنندگان، چگونه به تخلفات صنفي افراد رسیدگی میشود ؟
**
شاهصاحبی:رسيدگي به تخلفات صنفي افراد توسط سازمان تعزيرات حكومتي و براساس
مجازاتهاي مقرر در قانون نظام صنفي و ساير قوانين انجام خواهد گرفت.
شاهصاحبی:رسيدگي به تخلفات صنفي افراد توسط سازمان تعزيرات حكومتي و براساس
مجازاتهاي مقرر در قانون نظام صنفي و ساير قوانين انجام خواهد گرفت.
** باشگاه
خبرنگاران: انجمن حمايت از حقوق
مصرفكنندگان چه وظایفی را بر عهده دارد ؟
خبرنگاران: انجمن حمايت از حقوق
مصرفكنندگان چه وظایفی را بر عهده دارد ؟
**
شاهصاحبی:دريافت، ارجاع، پيگيري دعاوي و شکايات مصرفکنندگان به مراجع
ذيربط، مشاوره و ارايه راهنماييهاي لازم به مصرفکنندگان، آموزش مصرفکنندگان از طريق رسانههاي گروهي، انتشار نشريه و ...،
جلوگيري از تباني و ايجاد مراکز انحصاري که منجر به افزايش قيمت و يا تضييع حقوق
مصرفکنندگان میشود، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق
مصرفکنندگان به انجمن استانی و ملی و سازمانهای دولتی ذیربط، انتشار اطلاعات مورد
نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا و خدمات مورد نیا،
انتشار اطلاعات کالا و خدمات مضر برای مصرف کنندگان، سایر وظایفی که طبق قانون
حمایت از حقوق مصرفکنندگان و آئین نامه اجرایی قانون مزبور به انجمن محول شده
است.
شاهصاحبی:دريافت، ارجاع، پيگيري دعاوي و شکايات مصرفکنندگان به مراجع
ذيربط، مشاوره و ارايه راهنماييهاي لازم به مصرفکنندگان، آموزش مصرفکنندگان از طريق رسانههاي گروهي، انتشار نشريه و ...،
جلوگيري از تباني و ايجاد مراکز انحصاري که منجر به افزايش قيمت و يا تضييع حقوق
مصرفکنندگان میشود، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق
مصرفکنندگان به انجمن استانی و ملی و سازمانهای دولتی ذیربط، انتشار اطلاعات مورد
نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا و خدمات مورد نیا،
انتشار اطلاعات کالا و خدمات مضر برای مصرف کنندگان، سایر وظایفی که طبق قانون
حمایت از حقوق مصرفکنندگان و آئین نامه اجرایی قانون مزبور به انجمن محول شده
است.
** باشگاه
خبرنگاران: مصرفكنندگان داراي چه حقوق
هستند ؟
خبرنگاران: مصرفكنندگان داراي چه حقوق
هستند ؟
** شاهصاحبی:
كليه عرضهكنندگان كالا و خدمات منفردا و متضامنا از حيث صحت، كميت، كيفيت و
سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات
قرارداد مربوطه يا عرف ميبايست در مورد هر یک از اشخاص كه كالا يا خدمتي را
خريداري ميكنند در معاملات رعايت کنند.
كليه عرضهكنندگان كالا و خدمات منفردا و متضامنا از حيث صحت، كميت، كيفيت و
سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات
قرارداد مربوطه يا عرف ميبايست در مورد هر یک از اشخاص كه كالا يا خدمتي را
خريداري ميكنند در معاملات رعايت کنند.
** باشگاه
خبرنگاران: نحوه رسيدگي به شكايات و حمايت
از حقوق مصرف كنندگان به چه طريقي است؟
خبرنگاران: نحوه رسيدگي به شكايات و حمايت
از حقوق مصرف كنندگان به چه طريقي است؟
**
شاهصاحبی:دريافت شكايات جهت رسيدگي به تخلفات به سه طريق امكانپذير
است:
شاهصاحبی:دريافت شكايات جهت رسيدگي به تخلفات به سه طريق امكانپذير
است:
الف) انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان:
انجمنهاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان ميتوانند شكايات واصله از افراد حقيقي و حقوقي را بررسي نموده و در صورت عدم توافق طرفين يا جهت رسيدگي قانوني به سازمان تعزيرات حكومتي ارجاع کنند.
انجمنهاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان ميتوانند شكايات واصله از افراد حقيقي و حقوقي را بررسي نموده و در صورت عدم توافق طرفين يا جهت رسيدگي قانوني به سازمان تعزيرات حكومتي ارجاع کنند.
ب) سازمان بازرگاني استانها : وزارت بازرگاني مكلف
است از طريق بازرسان سازمانهاي ذيربط خود فعاليت اشخاص موضوع اين قانون را مورد
نظارت و بازرسي قرار داده و در صورت مشاهده و کشف تخلف ، مراتب را به سازمان
تعزيرات حكومتي گزارش کند.
است از طريق بازرسان سازمانهاي ذيربط خود فعاليت اشخاص موضوع اين قانون را مورد
نظارت و بازرسي قرار داده و در صورت مشاهده و کشف تخلف ، مراتب را به سازمان
تعزيرات حكومتي گزارش کند.
ج) اتحاديه هاي صنفي : اتحاديههاي صنفي موظفند
شكايات اشخاص را از تخلفات واحدهاي صنفي مشمول قانون نظام صنفي بررسي نموده و نسبت
به حل و فصل آن اقدام نمايند. يا براي رسيدگي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال
کنند.
شكايات اشخاص را از تخلفات واحدهاي صنفي مشمول قانون نظام صنفي بررسي نموده و نسبت
به حل و فصل آن اقدام نمايند. يا براي رسيدگي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال
کنند.